måndag 10 augusti 2009

Höstens kurser.

Spännande, nu har vi hösten fulltecknad i hundkursens tecken. Den 30 augusti så har vi kommit med på Karisma/ Mickie Gustafsons grundkurs i kontakt & förtroende. Den låter mycket bra i sitt upplägg där de tar hänsyn även till oss förare i ett pedagogiskt koncept som jag behöver.
Kursen består av två delar – en teoridel och en praktikdel. Man väljer själv hur mycket man vill gå, allt beroende på vars och ens behov, intresse, tid etc. "Kravet” är att man följer den kronologiska ordningen.
Hur/av vad formas hundens personlighet? Hur kan jag som hundägare påverka min hund att bli den snälla och lugna familjehund jag hade tänkt mig? Varför blir en del hundar jobbiga och svåra att fostra, kanske rent av aggressiva och problematiska? Under en hel dag får vi lyssna, ställa frågor och lära dig hur det blir enkelt och roligt att ha hund!
Efter föreläsningen är det dags att följa upp med praktiska övningar. Vi lär hundarna att komma då vi ropar, gå i koppel utan att dra´, fungera i grupp och många andra värdefulla övningar.Men framför allt ska vi jobba på att bygga en stabil och välfungerande relation med mål- sättningen att jag/husse och hunden ska bli ”ett”. Detta tränar vi på under halvdagar – där vi varvar och balanserar teori/frågor med praktisk träning, samt två gånger med enbart praktik. Visst låter det som en givande utbildning med lilla Noella.
Efter den så går vi vidare till Gårdisutbildningen på Hundstjärnan/Emma Nilsson, som börjar den 23 september där Hippi också ska vara med. Den fokuserar på inkallning och det ska bli så kul. Det varvas också med teori om aktivering/stress och passivitet som är nyttigt att få insikten i att ha rätt balans. Sen hänger det på att matte och husse hittar verktyget för att ha en givande höst tillsammans med våra hundar



2 kommentarer:

Skogsstjärna sa...

Vad kul! Det ska bli intressant att läsa på bloggen vad ni gör på kurserna och hur du tycker det är. Vi har också anmält oss inför hösten, till en rallylydnadskurs.

Ha det bra!

Jenny Beckman sa...

Jättespännande med nya kurser. jag har anmält mig till tävlingslydnad med klickerinriktning, det skall bli så roligt.