söndag 1 november 2009

Sista lektionen på Hundstjärnan.

I onsdags så hade vi avslutning på vår inkallningskurs. Det är minst lika roligt för mig som för hundarna att gå på kurs. Så härligt att se alla gårdisarna och hur det spritter i de små liven och så med de är på noterna, sååå mycket energi det finns i dem.
Husse har gått med Hippi och jag hade Noella. Noella är lite ängslig när hon ska stanna kvar bland alla men hemma går det hur bra som helst. Vi måste ut mer och träna henne i olika miljöer så hon blir säkrare. Både Hippi och Noella har helt anammat stanna, och det är skönt. Vi tränar varje dag, mycket med belöning hela tiden fast vi har börjat tänja på det till tredje, fjärde ggr nu men där emellan är det bara mycket beröm.
Något som jag nu ska fokusera på är det du Eva talat om tidigare, skvallerträning. Vi fick enligt Eva Bodfält metoden höra om hur vi genom att förebygga genom positiv träning och att man belönar hunden när den ser, hör eller luktar något istället för att neja.
Just nu tränar jag mig själv genom att lästa om hundars språk av Katharina Schelegl-Kofler och Lugnande signaler av Turid Rugaas en gång till, med annat fokus för att bättre känna igen signalena.
Så kul att bara iakta Hippi och Noella, jag ser så mycket mer signaler nu när jag tränar mig själv att iakta som jag inte sett innan, det är så kul!

1 kommentar:

Skogsstjärna sa...

Skönt att höra att Noellas ben läkt! Skvallerträning funkar riktigt bra när hunden väl börjat fatta vad det går ut på. Man måste klicka/ge godis (kör ni med klicker?) för minsta lilla antydan i början, så hunden får en chans att begripa vad det handlar om.
Ju mer frekvent man tränar detta, desto snabbare resultat, förstås. Men om bara jag är med och alert och har godis till hands så går det mycket bättre numera för oss än tidigare.