onsdag 6 oktober 2010

Hundstress


I gårkväll så var jag ute på min vanliga kvällspromenad med hundarna när en bil stannade och frågade vägen till biblioteket. Då minns jag att jag läste i söndagens GP att det var en föreläsning där av en hundpsykolog och instruktör som arbetar mycket med hundar i hemmiljö. Ulla Christine Andersson hette hon. Jag gick upp och det var ett 50-60 tal mestadels kvinnor som bänkade sig och lyssnade på vad som är stress och hur man börjar träna hunden från valp till unghund för att slippa stress. En hel del intressanta frågor kom upp och flera frustrerade hundägare fanns när vi lyfte. Så känsligt det kan vara hur vi hantera våra hundar.
Jag köpte inte allt hon sa men jag kommer nog att iakta mina hundars beeende mer noga. Jag har aldrig gripit in när de busar ihop och det gör de oftast på morgonen när de vaknat en stund. Detta skapar stress påstod hon fast jag inte uppfattat att det skulle påverka dem. Mina hundar är väldigt lugna men när det vankas lek så är de med på noterna direkt och älska det. Kampa var stresskapande och effekten kan bli att de jagar efter cyklar och bilar, bollar skulle man vara mycket försiktiga med (aj ,aj Noella). Vi kampar ibland vid lek och vi har inga tendenser till att jaga något, möjligtvis en fågel som sätter sig på behörigt avstånd men Hippi gör sig aldrig besvär....
Ja det finns många teorier om hundfostran och våra små jyckar är individer som måste hanteras efter sina förutsättningar och vi ska ju båda två må bra i vår relation och det är nog min devis i vår vardag!

Inga kommentarer: