tisdag 1 april 2008

Visselpipa.

I kväll kom jag hem med en hundvisselpipa. Kvällen hade en föraning till vår och Hippi och jag gick ut i trädgården och busade lite. Grannhunden kom ut och lyckan var gjord för Hippi. Jag gick ifrån en bit och blåste två snabba höga tunna ljud. Hippi kom direkt och undrade vad det var. Hon fick godis och massor av beröm. Detta gjorde jag 5-6 ggr och trots att Wilma fanns med så kom Hippi jätteglad varje ggr och sprang sen iväg efter godis och beröm. Även gamla Wilma kom och fick godis hon med, hon är såå mysig.
Ska bli spännande och se om det funkar lika bra i morgon!
I morgon kväll ska husse och matte på hundteori kurs. Ska fråga hur Erling ser på inkallning med pipa.

3 kommentarer:

Skogsstjärna sa...

En av de jag går kurs hos (dock inte just nu) har bc och håller bl.a. kurser i fårvallning. De pratar ,ycket om vissling med olika signaler. Tyvärr stod det inte så mycket om det på deras sajt http://www.sognevik.se/index.html, men kolla kursutbud så hittar du litegrann. Men ni bor ju för långt bort för detta... Iallafall, kontentan är att man (vet inte om det krävs en speciell visselpipa?) kan ha olika sognaler beroende på vad man vill, och vinsten är givetvis att man når hunden på avstånd, även i motvind, och men låter neutral, dvs lägger inte in ilska och liknande i ropet. Har inte testat själv.

Anonym sa...

Tjena Hippi!
Hur har du det i vårvädret?
Vi har det bra vi har plockat fram agilityhindrerna som vi hoppar på varje dag nästan...
Vad ska du hitta på i helgen?
Vi sak fira födelsedag med smörgåstårta för en liten fyrbent krabat..
Kram Sara&Simba

Hot Hippi sa...

Hej På dig Simba,
Är det du som är den fyrbente som ska få äta smörgåstårta? Hur mycket fyller du?
Lyckans ost, i går såg jag Kasper äta lamben, suck!!
Ja, nu när vädret börjar bli mer utevänligt blir jag också sugen på att ut och träna.Matte säger att jag har kvicksilver i kroppen.I morgon ska jag på unghundsträning, ska bli jättekul att få träffa kompisarna! Vov,vov från Hippi!!