fredag 8 augusti 2008

Resa med hund i Europa.


Sommar är så mysigt, jag har varit på stugan i Småland där jag leker med Bond som är så roligt. När vi går ner till vattnet och ska dricka så vill vi helst dricka på samma ställe samtidigt, ser för kul ut. Jag äter upp hans mat och han äter upp min!Vi gillar varandra så mycket.
Nu har jag bänkat mig i mattes knä i bilen för vi ska ut och bila i Europa, låter spännande. Måste vara något speciellt för det har varit full rulle hemma med att packa med oss en massa grejer och upp i ottan steg vi för att komma iväg. Semester säger de och jag ska följa med.
Matte satte på mig en sele som sätts fast i bältet. Den fungerade bra och jag kunde
röra mig i baksätet och hitta mysplats hos Chris.
I Tyskland är det lag på att hundarna nåste vara fastspända.

Det var så spännande på resan. Jag har koll på allt som
händer, överallt.

Missar inte något.

Vi åkte längs Moseldalen och sov i den idylliska staden
Cochem. Hundar var välkommna överallt.

Jag ville inte missa något och stolen var ju ledig...
Gissa om jag trivdes.

Inga problem med att åka bil, jag trivdes som bara den.

När vi pausade så var det bus och godis.

Snabba på nu vad blir det för gott nu?

Det var så skönt att ta paus och få röra sig fritt på fina rastplatser.

En pinne är alltid gott att tugga på.Här väntar vi på Chris
som är och lär sig vindsurfa. 32 grader bekom mig inte något!

På marknaden en fick jag sitta i en korg och hade prima utsikt.
Det var så många som tyckte att jag var så fin och ville hälsa.

I marknadskassen trivdes jag och tog gärna en tupplur i den.

Klart jag hittade min favoritplats på balkongen.

Oj vad mycket spännande det fanns i vattenbrynet.
Härliga morgon och kvällspromenader fick jag på stranden.

En liten krabba försökte jag mig på att fånga. Saltvatten
är inte gott men jag stoppade ner huvudet och försökte
få fatt på den. Det var så nära att jag fick fatt på den rackarn.

En kvällspromenad med kul på stranden.
Vi hade med en jättetennisboll som jag kunde greppa och
sticka iväg med, det var kul. Sanden var varm och härlig
och så kul att gräva djupa gropar i.

Chris och jag i en beachboll match.

Vad är det som gnyr i den trädgården?

Bonjour, du var mig en rolig prick, kom ut och lek vet jag.

Bonjour,bonjour! Det finns mycket hundar i Frankrike och
de mesta har sån pli på sina. Om inte husse/matte säger ok
så går inte hundarna fram och hälsar på dig. Fransosen sa
ok genom att säga just bonjour,bonjour! Många var så
nyfikna på mig och tyckte jag var så fin så många sa
bonjour och jag ville gärna hälsa på alla men matte höll in mig oftast.

Efter en dag på stranden så smakar det gott med kallt vin
och goda ostron tyckte matte och husse..

Det tyckte jag med, ostron är så gott sååå...

Här i Cap dÁgde bor jag. Hittar hem lätt som en plätt!

Paus vid den vackra Canal du Midi som går från
Medelhavet till Bordeaux.

Vi var på resande fot i 16 dagar och låg stilla i 10 dagar.
En vecka innan vi åkte hem så gick vi till veterinären och
tog avmaskningsmedel, DrontalComp.vet. som vi köpt
receptfritt hemma. Hippi svalde det lätt och vetrenären
undersökte henne. Tittade i munnen, lyssnade på hjärtat
och kände igenom magen. Skrev in i hennes pass att hon var ok.
Det tog 10 min. och kostade 34 euro.

Vi tyckte resan var så lyckad, över förväntan med så
vänligt bemötande överallt. Det var en sån glädje att
se hur Hippi njöt av allt, hon var så med. Även för vår
egen del så kändes det så rätt att ta med henne på resan.
Vi tvekade aldrig.

Å en sak till, vi blev lite påverkade av tokiga fransmän.
I en jättestor hundshop förköpte vi oss på flera halsband,
selar och en tröja som det stod Chipie på, den var så fin
och till vintern kan det ju vara skönt med en liten
pullover när man är en liten Gårdis!

My nickname is now Chipie Hippi!

4 kommentarer:

Pernille sa...

Hei hei vakre Hippi:)

Tusen takk for ditt besøk på hjemmesiden vår:) Jeg ble så glad når jeg så at en så vakker tjei som deg hadde vært inne å tittet på meg. Det setter jeg veldig stor pris på:)

Men så spennende du har hatt det på din utenlandsreise. Og tenk å få komme til Frankrike da. Oi oi oi, dit vil jeg også reise! Det måtte være supert! Min matte pleier å si at alt er bra for en Gårdis, bare den får være med! Og det ser vi at du får:) Supert.

Så mange vakre foto av deg og det du har opplevd din flokk har tatt på semesteren;)De er virkelig dyktige!

Jeg kommer til å titte innom til deg ofte. Det er så mye spennende å se på her og så titter jeg alltid innom til vakre tjeier. og du er jo ekstra vakker;)

Og du, jeg har nesten samme t-shirt som deg;) Da er vi tøffe begge to! Hi hi hi.

Ha det så godt min vakre prinsesse og ha det spennende. No skal jeg ut på en promenad og fotorunde med matte:)

En stor og varm nospuss, kram og vift på svansen til deg fra Lucky:)

PS: Om du vil så kan jeg legge inn en link til deg på hjemmesiden min. Om du har en foto av deg, så kan vi bruke fotoet som link. Du er jo så utrolig vakker;) Bare send den til matte via e-mailen på hjemmesiden min;) www.grunnvoll.net

Anonym sa...

Hej Hippi
Vad roligt du verkar ha haft det på din semester! Jättemysigt! Jag var också på bilsemester förrförra sommaren, då bilade vi i Skåne, Danmark och Tyskland och bodde på bed&breakfast som tog emot hundar. Det var toppen, nya ställen nästan varje natt - spännande!
Du är så himla snygg, tjejen!
Ha det gott i fortsättningen och kolla gärna in hos mig.
http://www.protopage.com/malvetorpjanos

//Tjingeling från din Janos

Pernille sa...

Heisan Hippi:)

Ja må du leva, ja må du leva, ja må du leva ut i hundrade år.....Er det så sangen er eller?

Gratulerer så mye med din 1-årsdag i dag:) Håper du har en fin-fin dag og at du får noe godt å knaske på! Hadde jeg vært i nærheten så skulle du ha fått en stor og varm nopuss fra meg:)

Puss, kram og vift på svansen fra Lucky og flokk:)

PS: Tusen takk for at du har linket meg:)

Skogsstjärna sa...

Oj, oj, vilka fina bilder! Och kul att läsa, er resa var en kombo av vår resa i år med Kasper till Tyskland (ska blogga den snart) och förra årets hundfria resa med bil runt om i Frankrike, då vi just besökte bl.a. Cpa d'Agde och Canal du Midi. Världen är liten...