onsdag 3 december 2008

Lek och spel


Nu är vi igång med vår kurs lek och spel för Gårdisar.
Så härligt att se hur roligt de har tillsammans och samma maner.
Första ggr var vi inomhus och lekte hela havet stormar med hunden sittandes nedanför.Ledaren sprang omkring med leksaker och störande moment som skulle locka hundarna att resa på sig men då åkte vi ut.Det var en upplevelse när man trodde att man hade koll. Efter ett par turer så hade de lärt sig att sitta kvar trots att ledaren tappade godis.Nyttigt. Mycket nöjda gick vi hem och förvånad var en av Chris klasskompis mamma med sin lilla Meja med, så kul!
Nu samåker vi! Igår kväll så var vi utomhus och bilderna var mest lysande ögon! Men vi tränade många koncentrationsmoment under störning och snällt skulle hundarna vara kvar och det fungerade rätt bra efter ett tag, bara de slapp att sätta sig ner, marken var ju blöt!!.
Ledaren gick också runt och kände på hundarna och det gick förvånansvärt bra , fick även titta på Hippis tänder.Jag blev jätteglad!
En rolig lek var att vi ställde upp vattenfyllda flaskor inom en ram och delades upp i två lag. Målet var att vi skulle hitta en strategi att välta så många flaskor som möjligt med hunden .Vi fick inte gå innanför och hunden inte gå utanför med alla tassarna då var man diskad. Vi var först ut och det var inte en enda flaska som välte. De flesta var så försiktiga tills en matte gick in och bad sin hund snurra och vips så for flaskorna som käglor!
I morgon är det en ny omgång. Tills dess så övar vi med att jag skuttar runt och hoppar och låter och springer runt i huset.Lilla fröken sitter faktiskt kvar i rena förskräckelsen och undrar vad jag håller på med! Motion kallar jag det och med en uppskattande klapp och mycket beröm så är lyckan gjord för oss båda !

3 kommentarer:

Jenny Beckman sa...

Hej Hippi! Vilken rolig kurs! Hoppas den går på nytt när jag blivit större!
Hälsn Luma gårdshund 4.5 mån

Skogsstjärna sa...

Det verkar ju som om ni hade jättekul! Tittade just på semifinalen i TopDog, och där hade de bowlingkäglor som hunden skulle välta med huvudet, och sen kommer jag hit och får se vattenflaskorna! Det där måste jag ju upperbart testa med Kasper... ;)

Hot Hippi sa...

Hej,Kasper,
Så inspirerande att läsa om allt du får vara med om. Jag ser ju också
så viktigt det är med störnings
träning.Helt annat bland folk.
Vi tränar på att åka hiss på kursen nyttigt att tränga ihop oss och stå still och kliva förbi varandra utan att hundarna ska bry sig om varandra!

Hej Jenny och Luma, kul att se er a fina bilder, hoppas du har frisknat till.Inget kul alls den där hostan! du är verkligen såå söt du lilla Luma.
Jenny, jag gillar verkligen dina huvuden, så talande,vill se fler!