söndag 1 juni 2008

Min första utlandsresa.


Lördag morgon kl.07.00 packade vi bilen med vatten till mig
och kaffetermos till husse o matte.Två timmar senare satt
jag på färjan över till Helsingör. Det var spännande och jag
ville titta på allt som hände omkring mig. Jag satt på parkett
när vi körde ur hamnen och så mycket vatten det yrde
omkring mig. Överst på soldäck satt jag och tittade på
fiskmåsarna som flög över mitt huvud.
Detta var ett hundliv må du tro!

Här var mycket att hålla koll på . Många som ville hälsa på
mig, en farbror kom fram berättade om sin gårdis som var 13 år
och var lika pigg som jag är sa han! När matte och husse
satt på torget och drack en kall öl så kom en tant fram och
sa att hon också hade en gårdis. Husse och jag njöt av
solen medan matte pratade gårdisar och om hur mysiga vi är.
Vet vi ju.
Men lagom mysig tyckte nog matte att jag var när det
tryckte på för mig mitt på ströget. Vadå, kan väl hända den bäste.
Tur att svarta påsen var med så matte kunde rädda situationen!

Att vara i solen på stranden och bada gillade jag jätte mycket. Gräva var så spännande, en tångruska var bästa leksaken tillsammans med härliga lukter som fanns gömda i sanden.
Nu vet matte och husse att jag kan följa med på semesterresan till värmen i sommar.

Kunde springa lös också utan att störa de som fanns i närheten.
Det hade jag inte tid med för det fanns så mycket spännande
att nosa på i sanden.

Första doppet var kallt men skönt , smakade pyton.
Jag blev så sandig efter badet men tack och lov så föll det
av när jag sprang omkring och torkade.


Att åka bil är härligt.Särskilt när jag får stoppa ut huvudet
när vi kör sakta. Jag hann inte sova något på hela dan.
Somnade som en stock i mattes knä när vi körde hem på kvällen.
Jag uppförde mig exemplariskt sa matte, klart det var ju häftigt
att få vara med om denna tur. Inte en enda sur min bland folket
i Helsingör av att jag var med.
Jag var med in i affärerna, tvärt om,det var så många som
ville hälsa på mig. När matte gick in i ostaffären väntade husse
och jag utanför.Vi provsmakade mumsiga små ostbitar under tiden.
Matte köpte en stor bit av bästa sorten med hem till mig. Gott!

I Helsingborg var rhododéndron i sin fulla prakt
som jag inte såg för då sov jag tungt!
Jag var helnöjd med min första utlandsresa.
Eu passet var värt varenda öre sa husse och matte!!

2 kommentarer:

Skogsstjärna sa...

Yyyyl!
Fick du komma till Utlandet och åka Båt före mig! Och jag som längtar så till det där stället Gotland. Där ska det också finnas bad och sand, låter ju jättekul!
Det är väl en hundlig rättighet att få bajsa när man behöver, strög eller inte strög.
Nu blev jag ju sugen på ost dessutom.
Voff, Kasper

Anonym sa...

Hej Hippi. Härligt att du ska få följa med till europa i sommar. Men Danmark är inte fy skam heller. Kram Marika (din gamle mor)